Eerste dagen - Reisverslag uit Panaji, India van Timo Ruiten - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Panaji, India van Timo Ruiten - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Timo

13 Maart 2014 | India, Panaji

Helemaal bijgerust trok ik er op uit om Panjim (de hoofdstad van Goa) te ontdekken. Het eerste dat me opviel was de geordende chaos van het verkeer hier. Aangezien India een Britse kolonie is geweest rijdt iedereen aan de linkerkant van de weg, maar daarnaast maakt iedereen op de weg dankbaar gebruik van de toeter. Het komt nogal onrustig over, maar op deze manier zorgen scooters en auto's dat je goed oplet als je oversteekt of als ze elkaar inhalen. Nadeel is dat deze gewoonte ook 's nachts gewoon doorgaat.

Voor de rest hangt er hier een heerlijk relaxed sfeertje. Heel anders dan in het noorden van India heb ik me laten vertellen door een Duits stelletje dat via Mumbai gereisd had. Vlakbij de monumenten wordt er wel een beetje aan je getrokken (special price for you my friend, real Kashmiri!), maar anders is iedereen heel vriendelijk en behulpzaam. Ook de armoede valt hier heel erg mee lijkt het wel. Het grootste deel van de bevolking van Panjim woont in grote koloniale panden in de Portugese stijl. Slecht onderhouden, dat wel. Wel is er enorm veel zwerfafval, zit alles onder de meeuwenschijt en kan ik ondertussen geen zwerfhond meer zien. Echter zijn dit kleine ongemakjes als je in zo'n mooi stukje India bent als hier.

Want mooie monumenten zijn er hier genoeg. Uit de Portugese koloniale periode zijn overal kleine witte kerkjes te vinden en in Old Goa, de voormalige hoofdstad van Goa, staat zelfs de grootste kathedraal van zuid-oost Azië. Toen ik binnenliep was er een mis bezig, wel vreemd om een katholieke mis te horen in het Konkani (mix tussen Portugees en Hindi); Onze Vader heet dan ook "babu nochi".

In ieder geval heeft het naar de kerk gaan mijn gebeden verhoord. Na jarenlang met een verstopte neus rondgelopen te hebben kan ik eindelijk weer vrij ademen. Wat een opluchting! Kan natuurlijk ook aan de vochtige lucht liggen. Alleen kwam het moment nogal slecht uit, want ik was van plan die dag de municipal market op te zoeken. Enorme bergen groenten waren netjes opgestapeld, met op de top een zitje voor de verkopers. Iets verder door lag de vismarkt. Je weet niet wat het begrip 'vislucht' inhoudt totdat je honderden vissen ongekoeld op een rijtje ziet liggen met een temperatuur van 35 graden. Even niet aan denken dat dit de vis is die de restaurants ook gebruiken voor hun viscurry's

Ook de eerste miskoop is een feit, hoe kan het ook anders. Op zoek naar een horloge heb ik veel te veel uitgegeven (3 euro) voor een horloge waarmee ik al twee keer terug ben geweest om het te fixen. Ik heb de hoop maar opgegeven en mezelf uit pure frustratie op een uitgebreid diner getrakteerd (4 euro).

Nu is het tijd voor wat meer laid back entertainment, lekker aan het strand liggen. Op naar Arambol!

• 13 Maart 2014 - 18:07

Mama Marij:

Hee Timo,

Leuk dat je meteen de pen ter hand hebt genomen, en je ons zo een beetje meeneemt naar al je avonturen.
    Veel plezier, spanning en wat al niet meer.

Liefs Mama.

• 13 Maart 2014 - 18:32

Karen:

HA Reiziger!

We waren nog even van plan geweest om naar jou te komen kijken voor het vertrek.
    Dan heb je een beter beeld van een Timo :voor en na een grote reis!
    Het reizen zit er wel in bij jullie alle 3. Kyra is natuurlijk de grote vraagbaak voor dit soort reizen.

leuk om de mogelijkheid te hebben om jou te volgen.... gaan wij beslist doen.
    Jan heeft Vietnam al eens gezien, samen Bali gedaan met Sulawesi (geweldig mooi eiland)

take it easy/ be carefull/ enjoy!! we komen kijken als je er weer bent.

groetjes Karen en fam.

• 13 Maart 2014 - 19:39

Peer:

Een prima start, zo te lezen. Hopelijk vind je af en toe een moment om al die indrukken te delen. Foto's??
    Groetjes, en geniet!
    Peer

• 13 Maart 2014 - 20:42

Milene:

Hoi Timo
    Leuk om je verslag te lezen.
    Zal geregeld je site bezoeken.

Maak er en gezellige en leuke tijd van.
    Groetjes Jac, Milene en aanhang.

• 13 Maart 2014 - 21:37

Lei:

Gelijk krijg je kleurrijke beelden bij je verhaal.
    Een unieke belevenis die je doormaakt. Fantastisch.
    zuig alles op, zou ik zeggen.

Geniet van je avontuur.

TQ

Lei.

• 14 Maart 2014 - 09:18

Jos En Miryam:

Hoi Timo,

Fijn dat de reis voorspoedig is gegaan en dat wij kunnen delen in je belevenissen.
    Je schrijfstijl is aangenaam en hoop hier nog meer van te mogen ontvangen.
    Goa is het meest westerse gedeelte van India en een goede start voor de rest.
    De marktwaarde van een product weet je pas nadat bij het afdingen de aanbieder niet meer terug bij je komt.

Ik wens je veel leuke en leerzame momenten toe.

groet, Jos en Miryam.

• 15 Maart 2014 - 12:38

Thijn:

Lekker bezig baas, horloge kopen voor 3 euro en toch meerdere keren terug gaan als hij het niet meer doet om op te eisen waar je recht op hebt. Enjoy;)

• 17 Maart 2014 - 11:30

Helma Rijnaars:

Dag Timo

Geweldig leuk om je ervaringen te lezen en fijn dat de reis zo goed verlopen is . Geniet van het leven en de mensen daar en ik kijk uit naar je volgend verslag.

Groetjes Helma

• 18 Maart 2014 - 13:03

Harrie Ruiten:

Hoi Timo,
    Je zit er al helemaal in zo te lezen uit je vlot geschreven verslag,en er zullen zeker nog meer dagelijkse
    verwonderingen plaatsvinden. Neem je tijd om overal van te genieten, en laat ons genieten van je reisverslagen. Dit is once in a life time.

vele groeten Pap

• 18 Maart 2014 - 13:03

Harrie Ruiten:

vele groeten Pap

• 24 Maart 2014 - 08:47

Johnatan:

Een beetje daar de ''big spender'' spelen, goed bezig. Goed dat je het nu al naar je zin hebt. Geniet ervan!

• 30 Maart 2014 - 17:15

Peer:

Proficiat met je 24e verjaardag! Ook in India kan je er vast wel een feestje van maken.

• 02 April 2014 - 17:59

Jos Hannen:

Hoi Timo,

Ook gefeliciteerd met het begin van je 25e levensjaar. Ik hoop dat je een leuk feestje hebt gehad.
    Ook de complimenten met je bachelor. Het ziet er puik uit.
    Veel plezier en hou je haaks.
    groet, Jos

• 03 April 2014 - 10:31

Lei:

Proficiat nog met je verjaardag .Nellie en lei

• 10 April 2014 - 18:22

Miryam:

Hoi Timo,

Van mij ook nog de felicitaties! Waar zit je nu ergens? heb je leuke ontmoetingen met mensen? En: spreek je al een par woorden Urdu?

Groeten,

Miryam.